Het bekende interieurmerk Kitsch Kitchen heeft een nieuwe eigenaar. Net voor het 30-jarige bestaan verkocht oprichter Ingelies Straatemeier het merk aan Evelijn Leemreis en Lotte Lomans, die samen Backtobasix leiden, een bedrijf gespecialiseerd in papier- en schrijfwaren. Wat zijn hun plannen?
Kitsch Kitchen behoeft geen uitleg. Het interieurmerk met een winkel aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam en verkooppunten door heel Nederland heeft vele, vele huizen in Nederland een vleugje Mexicaanse kleur gegeven. Wie heeft er niet ooit aan een tafel met een veelkleurig tafelkleed van Kitsch Kitchen gezeten?
Backtobasix zal minder bekend zijn. Evelijn Leemreis startte het bedrijf 22 jaar geleden, haar dochter Lotte Lomans trad enkele jaren terug toe tot het bedrijf. Leemreis: ‘We zijn een uitgeverij van stationery, wat de internationale term is voor papier en schrijfwaren, agenda’s, notitieboekjes, adresboeken en alles daaromheen. In de breedte hebben we ook nog etuis, tassen.’
‘Het leuke daarvan is dat je ieder jaar nieuwe collecties kan maken. Het is vrij laagdrempelig. Bij bijvoorbeeld bedden ontwikkel je niet ieder jaar een volledig nieuwe collectie. Wij doen dat wel, we kunnen heel snel inspelen op trends, kleuren, materialen en doelgroepen’, vertelt Leemreis.
‘Vroeger gingen we achter iedere hype aan: Backstreet Boys, de Spice Girls. Dat is nu wat minder, veel wat de jongeren vroeger in de schoolagenda schreven is nu digitaal. Schoolagenda’s worden nu vooral gebruikt door de jonge doelgroep van groep 7 en 8, waar ze leren plannen. Dan hebben we het over National Geographic, Formule 1, paarden. Ook veel studenten gebruiken een papieren agenda als ze ineens hun eigen leven moeten organiseren.’
Ook heeft Backtobasix enkele eigen merken; Pepa Lani, Relax Mama en Pimpelmees. Vooral de laatste is bekend van de familieplanner, die al 20 jaar in het assortiment zit. Onder private label ontwikkelt het bedrijf ook agenda’s en andere papier- en schrijfwaren voor verschillende grote Nederlandse retailers. ‘We ontwikkelen de producten, huren daar waar nodig tekstschrijvers en fotografen in en ontlasten onze klanten bij het sourcen.’
Kitsch Kitchen
Dat roept de vraag op waarom zij Kitsch Kitchen hebben overgenomen. ‘We vinden het een ontzettend leuk merk, heel anders dan de merken die we al voeren’, zegt Leemreis direct enthousiast. ‘En we willen met Kitsch Kitchen ook stationery voeren. Andersom gaan we met onze merken ook de home- en decoratiemarkt betreden. En Kitsch Kichten heeft een internationaal netwerk van klanten waar we ook gebruik van willen maken. We zien door deze toevoeging het mes aan drie kanten snijden.’
Leemreis en haar dochter waren niet echt op zoek naar een over te nemen bedrijf, vertelt ze. ‘Maar onbewust eigenlijk wel. We hadden al langer de wens om breder te gaan dan onze merken en producten. En al pratende kregen we er een steeds beter gevoel bij – en kreeg Ingelies ook een beter gevoel bij ons. Er waren meerdere geïnteresseerden, maar ze heeft het merk in 30 jaar opgebouwd tot waar het nu staat dus het is voor haar ook heel belangrijk wie het overneemt.’
In ieder geval weet Leemreis waar Kitsch Kitchen voor staat. ‘Kitsch Kitchen is altijd kleurrijk, altijd origineel en heeft een bepaalde bruikbaarheid. Producten zijn nooit om zomaar te kopen, ze hebben altijd een bepaalde gebruikswaarde. Kitsch Kitchen heeft bovendien humor, maar niet op een flauwe manier. Er zijn geen schunnige dingen, geen flauwe grappen of teksten, maar wel vaak een knipoog. Dat zijn de kernwaarden van het merk – naast de Mexicaanse roots uiteraard – en die willen we ook behouden.’
Bovendien zorgt Ingelies Straatemeier ervoor dat ze haar bedrijf op een goede manier overdraagt. ‘We gaan binnenkort met haar naar Mexico, daar waar alles voor haar is begonnen’, vertelt Leemreis. ‘Mexico zit in het dna van het merk en dat moet ook zo blijven. Ze gaat ons daar het gevoel bijbrengen; welke producten passen bij Kitsch Kitchen, wat is de stijl, waarom is die cultuur zo belangrijk?’
Op de kaart zetten
De komende tijd zal Leemreis het merk Kitsch Kitchen eerst weer nieuw leven in blazen. ‘Ingelies heeft een jaar geleden al besloten te stoppen. Dat betekent dat alles op een laag pitje heeft gestaan. Geen nieuwe collectie, voorraden die zijn leeggelopen, marketing die onvoldoende is geweest.’
‘Onze eerste missie zal zijn het merk weer op de kaart te zetten. Er zijn meerdere manieren om dat te doen. We gaan, a., vol op de marketing om het merk nieuw elan te geven. In mei bestaat het merk 30 jaar en dan gaan we voor rumour around the brand zorgen. Maar we moeten de grote groep volgers op de socials wel wat te vertellen hebben. Dus er komt, b., een nieuwe collectie, waarbij we met Ingelies zorgen dat we de juiste toon raken. Dat zullen dus de eerste stappen zijn, marketing en productie weer op peil brengen.’
‘In de wat verdere toekomst zullen we ook met stationery van Kitsch Kitchen komen, bijvoorbeeld de familieplanner. Ik verwacht ook dat we weer terug gaan komen met een collectie artikelen gebaseerd op het tafelzeil. We zijn bezig met een tassencollectie, ook nieuw. Zodra we daar een vorm en beeld van hebben, gaan we die de wereld in slingeren.’
De overname voelt voor Leemreis als een nieuw startpunt. ‘Ik hoop en verwacht dat Kitsch Kitchen weer een merk is dat top of mind is, waarbij mensen een goed beeld hebben van wat het is. Ik hoop en verwacht ook dat we voor onze eigen merken een nieuwe collectie op de planken hebben, een nieuw servies of spullen voor in de babykamer bijvoorbeeld. Ons merk Pimpelmees heeft al een eigen behang, dus het is een heel logische aanvulling.’