De wegwerpmaatschappij motiveert Antwan Hoedemakers

Ocean Cleanup ziet eruit als een koraalrif gemaakt van afval.
Ocean Cleanup ziet eruit als een koraalrif gemaakt van afval.

Verbazing is een belangrijke drijfveer voor kunstenaar Antwan Hoedemakers. Verbazing over dat de mens zijn intellect zo weinig gebruikt. ‘Dat zie je bijvoorbeeld terug in het milieu. We leven in een wegwerpmaatschappij. Ik zie zo vaak spullen waarvan ik denk, daar kan ik nog wat mee.’ Circulariteit is ook in de kunst goed mogelijk.

Ocean Cleanup ziet eruit als een koraalrif gemaakt van afval.
Ocean Cleanup ziet eruit als een koraalrif gemaakt van afval.

Juist echte wegwerpmaterialen als karton en plastic kunnen hem inspireren. ‘De ene keer word ik geïnspireerd door de vorm van materiaal waar ik direct een verhaal in zie. Of ik ga met materiaal aan de slag en ontstaat het verhaal als vanzelf tijdens het maak proces’, zegt de in ’s-Hertogenbosch gevestigde artiest. ‘Vaak zit in het verhaal wel een maatschappijkritische ondertoon. Als kunstenaar zie ik het als mijn taak om de maatschappij een denkbeeldige spiegel voor te houden. Een spiegel om kritisch te blijven nadenken over oorzaak en gevolg’.

Een goed voorbeeld daarvan is zijn werk Plastic Tumor, een van plastic afval gecreëerd object, bestaande uit verpakkingsfolie en plakband, beschilderd met inkt en acrylverf, resulterend in een ‘reusachtige’ tumor. ‘Ondanks de verschillende recyclestromen, komen overal microplastics vrij. Het is een onzichtbaar gevaar, een sluipmoordenaar die je niet ziet. Microplastics zie ik als een gezwel dat groeit en groeit totdat het probleem aan de oppervlakte komt’, zegt Hoedemakers. ‘Iedereen kent het verhaal. Als we maar plastic afval in het milieu blijven dumpen, keert zich dat uiteindelijk tegen ons.’

Plastic vervuiling is een alarmerend probleem geworden dat langzaam onze omgeving verstikt, zegt Hoedemakers, net als een tumor.
Plastic vervuiling is een alarmerend probleem geworden dat langzaam onze omgeving verstikt, zegt Hoedemakers, net als een tumor.

Handmade Artificial Brain Wave is een werk van verpakkingsmateriaal, karton, verf en kunststof. ‘Dit werk is ontstaan vanuit de vorm van het materiaal. Ik ben met verpakkingsmateriaal gaan spelen en zag er op een gegeven moment een golf in die was opgebouwd uit kleine geschakelde elementen. Een golf van plusjes en minnetjes die nog gerangschikt moeten worden om iets nieuws te creëren’. Dat hij die associatie kreeg wil hij met dit werk naar voren brengen. ‘Artificial Intelligence gaat veel voor ons betekenen, maar werkt niet vanuit toevalligheden. Dat is het grote verschillen tussen mensen en computers; wij bezitten het vermogen om buiten kaders te werken waar “toevalligheid” een kostbaar gegeven in is. Als een computer niet gevoed wordt vanuit de mens, zal hij nooit spontaan iets nieuws ontdekken of creëren’

Lees ook: Kunst in een te renoveren ruimte blijkt goede combinatie

Met Artificial BrainWave toont Hoedemakers dat buiten de kaders denken het grote verschil is tussen mensen en computers.
Met Artificial BrainWave toont Hoedemakers dat buiten de kaders denken het grote verschil is tussen mensen en computers.

Meer dan decoratie

Hoedemakers heeft zelfs in zijn woonplaats enkele afvalcontainers mogen voorzien van zijn boodschap. ‘Mensen lopen daar langs met hun volle tassen, waarvan de helft van de inhoud waarschijnlijk niet eens wordt gebruikt. Spullen die uiteindelijk weer in dit soort afvalcontainers terecht komen. Omdat de containers in de Visstraat staan heb ik een kwinkslag gemaakt door het verhaal te vertellen vanuit de vis. De vis die verzuipt in vervuiling en uiteindelijk sterft aan de plastic soup.’

In zijn woonplaats 's Hertogenbosch wil Hoedemakers met zijn project Urban Fishing laten zien dat spullen uiteindelijk de zeeën en oceanen vervuilen. (Foto: Ben Nienhuis)
In zijn woonplaats 's Hertogenbosch wil Hoedemakers met zijn project Urban Fishing laten zien dat spullen uiteindelijk de zeeën en oceanen vervuilen. (Foto: Ben Nienhuis)

 Zijn werk is uiteraard geschikt om een woonkamer of kantoor aan te kleden. Maar zijn werk gaat verder dan decoratie. ‘Niets mis met decoratie, maar als kunstenaar moet je wat te melden hebben, anders mist het voor mij toegevoegde waarde. Natuurlijk moet een werk op zichzelf visueel aantrekkelijk genoeg zijn, ander ga je ook niet verder kijken en raak je ook niet geïnteresseerd in het onderliggende verhaal. Het moet prikkelen.’