Foscarini werd opgericht in 1981 in Murano, Venetië, de bakermat van het glas vakmanschap. Foscarini lanceerde haar eerste lampencollectie in 1983. Het bedrijf heeft in die 40 jaar talloze design iconen aan haar collectie mogen toevoegen en staat symbool voor innovatie en creativiteit. In al die jaren heeft Foscarini zich nooit laten stoppen door de beperking van materialen en technieken, sterker nog, het bedrijf ontwikkelt op geheel eigen wijze de een na de andere iconische lamp. 2024 is het jaar om terug te blikken op 40 jaar onderzoek, innovatie en creatieve vrijheid. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van haar collectie brengt Foscarini een monografie uit met de titel ‘Some think it’s just about shedding light’, een boek dat lezers begeleidt op een reis, op een pad dat zich uitstrekt door de verhalen, ideeën en producten van een bedrijf dat de evolutie van het ontwerp van licht al vier decennia begeleidt.
Bij Foscarini is iedere lamp een project. Het start met een prikkelend idee en een ontwerp met een sterke emotionele impact. Vanuit daar wordt gezocht naar de ideale partner om deze uitdaging aan te gaan, evenals de beste technische en innovatieve oplossing om het idee uit te drukken en om te zetten naar een concreet product. Foscarini heeft geen eigen fabriek, maar werkt samen met gespecialiseerde werkplaatsen waar de lampen op ambachtelijke wijze worden gemaakt. Uitdagingen aangaan en nieuwe wegen ontdekken in de verlichtingssector is de drive van het merk en verklaart mede het succes.
Designiconen en hun ontwerpers
In 2003 vierde de Foscarini-collectie zijn twintigste verjaardag met de opening van een nieuw hoofdkantoor, nog steeds in Marcon. Vanaf dat moment groeit het bedrijf snel. De samenwerking met ontwerpers als Rodolfo Dordoni, Marc Sadler, L + R Palomba, Patricia Urquiola en Ferruccio Laviani leverde bijzondere ontwerpen op, die nu nog steeds behoren tot de bestsellers in de collectie. Dit jaar viert Foscarini haar 40-jarige jubileum met een collectie die bestaat uit 219 verschillende modellen, 60 lampenfamilies, 36 kleuren, 52 afwerkingen, 22 technologieën, 20 verschillende materialen en meer dan 30 ontwerpers. En de creativiteit van Foscarini stopt niet.
“We willen vasthouden aan onze specifieke kenmerken, onze onafhankelijkheid en onze rol in het onderzoek en de ontwikkeling van elk nieuw product, geformuleerd in nauwe samenwerking met de ontwerpers”, zegt Carlo Urbinati. “We zullen doorgaan met het initiëren van projecten en zijn ons bewust van het feit dat dit ons ware erfgoed is, onze ware identiteit.”
De belangrijkste lamp zal altijd de volgende zijn..
De Foscarini-collectie viert zijn 40-jarig jubileum. De huidige collectie bestaat heeft 60 lampenfamilies, geproduceerd met meer dan 20 verschillende materialen, als resultaat van de samenwerking met meer dan 30 ontwerpers. Maar zoals Carlo Urbinati in de inleiding van het boek zegt: “de belangrijkste lamp zal altijd de volgende zijn. Omdat design zoals wij het zien, en zoals het wordt gezien door degenen die met ons werken, ervoor staat dat we betekenis geven aan dingen door confrontatie en voortdurend leren. Om niet nog een lamp te maken, maar dát specifieke licht: dat mensen aanspreekt, zich thuis laat voelen, het leven van alledag en de ruimtes daarin vult met emotie en sfeer. Vanuit dit punt, vanuit wie we zijn, gaan we verder met het opbouwen van de volgende 40 jaar van ons bedrijf. Elke onderneming staat op eigen wijze in de wereld. Die van ons spoort ons aan om aan de complexiteit van projecten te werken, want zakendoen betekent het creëren van een ontwerpcultuur en het produceren van lampen die beladen zijn met betekenis. Wij zullen dit blijven doen omdat dit is wat wij zijn. En het is ook nog eens veel leuker.”
Monografie 40 jaar Foscarini
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de collectie brengt Foscarini een monografie uit met de titel ‘Some think it’s just about shedding light’. Een boek met verhalen, ideeën en producten van een bedrijf dat de evolutie van het ontwerp van licht al vier decennia begeleidt.
De monografie bevat zes hoofdstukken met een kritische analyse en een zorgvuldige selectie van lampen om het productassortiment te illustreren. Opmerkingen en anekdotes benadrukken de unieke waarden en kenmerken van het merk. Het rijkelijk geïllustreerde werk belicht belangrijke historische momenten en onderzoekt de betekenis van Foscarini’s impact op Italiaans design.
De geschiedenis van Foscarini is vanaf het begin een verhaal geweest van onderzoek, innovatie en creatieve vrijheid. Foscarini is een merk dat opvalt door ‘dichtheid van denken en een geest van ontdekking’, om de woorden te gebruiken waarmee Aurelio Magistà Foscarini beschrijft alsof het een personage is, waarmee het eerste hoofdstuk van het boek wordt afgesloten, dat ons meeneemt op een snelle excursie door de eerste twintig jaar van het bedrijf.
Het tweede hoofdstuk beschrijft de fase waarin de merkidentiteit en bijzondere kenmerken van Foscarini duidelijk worden. Vrijheid, verbinding, eenvoud, avant-garde en Italiaanse flair zijn de vijf trefwoorden die het DNA van het bedrijf schetsen, zoals we ontdekken in het artikel van Lazzer, Mirisola en Tabaglio.
In het derde hoofdstuk onderzoeken we hoe Foscarini veertig jaar lang de twee factoren van de beste traditie van Made in Italy heeft weten te combineren: ambacht en industrie. Het bedrijf streeft er altijd naar om de grenzen van materialen en technologieën te verleggen om met elk nieuw idee innovatieve resultaten te bereiken. Tegelijkertijd creëert Foscarini verlichtingsobjecten die de warmte en emoties van het beste vakmanschap uitstralen. Stefano Micelli nodigt ons uit om na te denken over de waarde van de objecten die ons dagelijks omringen en deze te heroverwegen: “Steeds minder gezien als goederen, steeds meer als verbindingen met een wereld van mensen en waarden, die door hun inspanningen vernieuwing brengen aan een origineel idee van kwaliteit en schoonheid”.
In het vierde hoofdstuk illustreert Ali Filippini hoe Foscarini er door de jaren heen voor heeft gekozen om zijn cultuur van verlichting te communiceren door zijn aanpak te vertellen via een breed scala aan tentoonstellingen, installaties, publicaties en communicatieprojecten. Beppe Finessi analyseert het ontwerp van tentoonstellingen en installaties in het bijzonder als productieve uitdagingen om de herkenbare essentie over te brengen van een bedrijf dat “diep geïnteresseerd is in een idee van voortdurende verandering en van nature is grootgebracht met een onvoorwaardelijke liefde voor verschillen, dag na dag omarmd om een eclectische essentie te demonstreren” waarin “diversiteit steeds meer het belangrijkste kenmerk van de identiteit van het bedrijf is geworden”.
Het vijfde hoofdstuk onderzoekt het vermogen van Foscarinilampen om ruimtes te transformeren met het doel dat mensen zich thuis voelen, zowel in huiselijke sfeer als in openbare ruimtes. Architect Massimo Curzi nodigt lezers uit om iedere omgeving te ervaren vanuit het gezichtspunt van persoonlijkheid, sfeer en gevoel, overgebracht door de keuzes van de ontwerper. “Het expliciete doe is om een industrieel product met een specifieke functie om te vormen tot een cultureel project dat door gebruik van vorm, materiaal en kleur iedere plek, sfeer en bewoonde ruimte kan transformeren, waar ook ter wereld.”
Het boek eindigt met Alberto Bassi. Hij legt uit hoe Foscarini er in de loop van de tijd in is geslaagd een collectie lampen te ontwikkelen die iconen zijn geworden. Tegelijkertijd kijkt Alberto Bassi naar de uitdagingen waarmee de Italiaanse verlichtingsfabrikant en de designindustrie de komende jaren te maken zullen krijgen. Voor Foscarini “blijft het cruciaal om de onafhankelijkheid en autonomie te behouden om de vrijheid van onderzoek, experimenteren en ontwerpen te blijven uitoefenen, gebaseerd op beproefde en zorgvuldig gekoesterde vormen van expertise en gevoeligheden.”
- Bekijk ook
- foscarini.com