Hybride winkelervaring matcht niet met consumentenverwachtingen

30-01-2023
Hybride winkelervaring matcht niet met consumentenverwachtingen

Met dalende uitgaven door consumenten lijkt 2023 een moeilijk jaar te worden voor retailers, vooral omdat de grenzen tussen fysieke en digitale handel steeds minder transparant en ingewikkelder worden.

Hybride winkelervaring matcht niet met consumentenverwachtingen

Shoppers, vooral Generatie Z, laten hun stem horen. In plaats van in een opwelling te kopen, wil deze invloedrijke groep consumenten merken steunen die aansluiten bij hun normen en waarden. 32% van de ondervraagde Nederlandse consumenten gaf in een recent onderzoek van Manhattan aan dat inspanningen op het gebied van milieu en duurzaamheid een grote invloed hebben op de keuze waar en bij wie zij hun inkopen doen.

Het creëren van een duurzamere en milieubewustere toeleveringsketen staat met 21% op de achtste plaats van gerapporteerde zakelijke prioriteiten van Nederlandse retailers voor het komende jaar. Een grotere focus ligt op onder meer shop fulfilment (27%), klantenservice-oplossingen (24%) en het toevoegen van nauwkeurige en berekende bezorgdatums op productpagina's per bezorgoptie/koerier (24%).

Nederlandse consumenten verwachten tegenwoordig op hun eigen voorwaarden te kunnen winkelen: 90% beschouwt thuisbezorging als de belangrijkste dienst bij online winkelen, gevolgd door ‘click & collect’ met 29%. 10% geeft de voorkeur aan contactloos afhalen/elders afhalen. Deze bevindingen benadrukken hoe belangrijk het is dat retailers de consument een keuze bieden.