De 62e Salone del Mobile staat weer voor de deur, van 16 tot en met 21 april komen de beste kunstenaars, designers en architecten weer naar Milaan. Een stevige Nederlandse delegatie zal bij Masterly, gecureerd door Nicole Uniquole, in het Palazzo dei Giureconsulti hun werk laten zien. Een aantal van hen stellen zich voor.
Aectual: onbeperkte circulaire mogelijkheden
Bezoekers van Aectual zullen misschien verrast zijn dat de plek waar zij hun drankje nuttigen tegelijk ook de presentatie van het Amsterdamse bedrijf is. Het toont de breedte van de mogelijkheden die de 3D-printmethode van Aectual biedt. ‘Ons doel is architecten en ontwerpers circulaire interieurs te kunnen laten maken door het 3D printen van afvalmateriaal’, zegt Hedwig Heinsman, een van de drie oprichters en creatief directeur van Aectual.
Heinsman en de twee medeoprichters vormden samen eerst een architectenbureau. Daar ontwikkelden zij een techniek die ze sinds zes jaar met Aectual groot in de markt zetten. ‘Onze aanpak is vrij uniek’, vervolgt Heinsman. ‘We werken met afvalmaterialen waarvoor we samenwerken met grote ketenpartners als Tetra Pak. Van de polymeren en het aluminium die ervoor zorgen dat de drankkartons waterdicht blijven, printen wij wandpanelen, plantenbakken en meer in hoogwaardige kwaliteit. En het mooie is, het is maatwerk, dus er is helemaal geen afval. Ook na gebruik kunnen wij onze producten terughalen, versnipperen en opnieuw gebruiken.’
Aectual heeft twee productiefaciliteiten in Nederland (en plannen om in het buitenland uit te breiden). Daar produceren ze vooral wandpanelen, roomdividers, en plantenbakken die precies op de gewenste maten worden geproduceerd. ‘We produceren veel voor retail, voor merken als Tiffany & Co. Hermès, Nike, BMW. Ook doen we steeds meer kantoorinrichting, hotels, restaurants. En dat wereldwijd.’
Masterly past daarbij perfect. ‘Om veel redenen. Het is een mooie plek om andere inspirerende designers en nieuwe klanten te ontmoeten. Bovendien presenteren we daar onze samenwerking met Philips My Creation.’ Het mooie is, zo zegt Heinsman, dat Philips My Creation verlichting print. ‘We versterken elkaar, hebben dezelfde values. Voor Masterly maken we een installatie die zowel een paviljoen is, als een bar en lichtobject ineen.’
‘In Milaan willen we een dialoog hebben over duurzaamheid. Circulariteit is ons verhaal en dat willen we daar voor het voetlicht brengen door erover met elkaar in gesprek te gaan. Als we de wereld willen verbeteren, moeten we dat met elkaar doen.’ Masterly is daarvoor een goed podium. ‘Je merkt dat men op zoek is naar nieuwe oplossingen en duurzame materialen. Wij bieden dat. De veelheid aan mogelijkheden spreekt veel designers aan. Het is een mooie aanvulling op de mooie objecten die in Milaan worden tentoongesteld.’
Aleksandra Gaca: ‘Zien hoe mensen reageren op mijn werk’
Al jaren staat Aleksandra Gaca tijdens de Salone del Mobile bij Masterly. ‘Ik blijf daar terugkomen’, zegt de ontwerpster van 3D-geweven innovatieve stoffen en textielproducten. ‘Het is een fantastisch podium om mijn werk te presenteren. Je ontmoet altijd interessante mensen, je bouwt aan je netwerk, en ontmoet potentiële klanten. Bovendien vind ik het belangrijk om te zien hoe mensen reageren op mijn werk. Dagelijks ben ik bezig met ontwerpen, iets nieuws creëren, en bij zo’n presentatie krijg ik de gelegenheid om dat werk aan het publiek te tonen en feedback te krijgen. Dat kan ook heel inspirerend zijn.
Gaca is textielontwerper, in de breedste zin van het woord. ‘Ik ontwerp innovatieve en duurzame textielen en textielproducten die op de scheidslijn liggen van design, kunst en architectuur. Mijn focus ligt op het creëren van textiel dat emoties oproept, ervaringen biedt. Textiel is belangrijk. Het is aangetoond dat het goed is voor ons welzijn en een belangrijke rol speelt in het het creëren van een aangename werk- en woonomgeving.’
‘Ik ontwikkel driedimensionale stoffen, al 25 jaar. Ik heb vanaf het begin grote interesse in het verleggen van grenzen en zoeken naar innovaties. Ik doe doorlopend onderzoek, waarbij esthetiek en functionaliteit een belangrijke rol spelen. Ik begon met interieurstoffen, meubelstoffen en accessoires, maar houd me nu ook bezig met textiele constructies op een architectonische schaal en andere producten voor de woon- en projectmarkt.’
Zij werkt daarbij al sinds 2007 samen met de Belgische firma Casalis, dat gespecialiseerd is in eigentijdse interieurtoepassingen op basis van hoogwaardig textiel. Denk daarbij aan 3D textiel die tegelijkertijd de akoestiek van een ruimte verbetert, maar ook aan poefs, kussens, plaids en tapijten.
Gaca zal vooral producten uit die samenwerking in Milaan tonen, vertelt ze. ‘Wij gaan een selectie 3D geweven akoestische stoffen laten zien, toegepast op een nieuw frame systeem. Ook presenteren we de nieuwste kleuren voor de poefs. Daarnaast laat ik mijn ontwikkeling, mijn visie en mijn ideeën over textiel zien.’
En, voegt ze eraan toe, ze zal enkele kussens aanleveren voor de samenwerking tussen Masterly en Catawiki – het online veilinghuis zal enkele door Masterly uitgekozen producten veilen. Ze doet dat graag voor Masterly. ‘Ik werk graag samen met Nicole Uniquole; zij heeft een prachtig podium gecreëerd voor ontwerpers en bedrijven op een iconische toplocatie met altijd veel internationaal publiek en een goed netwerk. Het bruist.’ (Foto: Eric de Vries)
De Aureole is meer dan verlichting
Voor Rollo Bryant is de natuur een inspiratiebron. Na zijn studie aan de Design Academy startte hij met een ecologisch project; een lichtsysteem voor groene publieke ruimtes. ‘Een nog steeds doorgaand project. Dole is een semi-permanent licht voor het Westerpark in Amsterdam, dat dient om de biodiversiteit te verbeteren’, vertelt Bryant.
‘Sinds dat project ben ik een eigen studio gestart met het idee om nieuwe technologieën in bijvoorbeeld software en fabricagetechnieken toe te passen. Zo ben ik geïnspireerd door biomimicry; het leren van processen in de natuur. Dit kun je gebruiken om nieuwe oplossingen te verzinnen of nieuwe technieken te bedenken.’
Ook de lamp die de geboren Londenaar in Milaan zal presenteren heeft een duidelijke link met de natuur. De geometrische vorm kennen we van de zaden in een zonnebloem. Die hebben een mooie maar zeer ingewikkelde structuur. ‘Software is de sleutel. Daardoor ben ik in staat om complexe structuren zoals we die vinden in de natuur te repliceren.’
Het resultaat is Aureole, een collectie van zwart quartz zand 3D-geprinte wandlampen van 66 tot en met 97 cm in doorsnee. ‘Ik kijk naar verlichting als een medium om een vorm mee te maken. Ik zie het niet als licht om een ruimte te verlichten, maar om te gebruiken: het licht geeft een extra dimensie aan een de vorm.’
‘De vormen die ik maak hebben veel diepte. Als de lamp niet aan is zie je contrasten van grijs. Maar met licht aan zie je veel contrast en de diepte van de structuur zelf’, zegt Bryant. De Aureole is daarmee meer dan sec verlichting. ‘De lamp heeft eigenlijk twee functies: een kunstwerk en verlichting.’
Bryant kijkt er naar uit zijn werk in Milaan te kunnen laten zien. ‘Masterly heeft een goede balans tussen designers die werken met traditioneel vakmanschap en nieuwe technologie. Ik zie dit werk als functionele kunst, het zit op de intersectie van artistiek werk dat ook heel technisch is. Ik ben heel enthousiast dit te kunnen tonen.’
‘Ik ben al een aantal keer in Milaan geweest, maar heb nog maar een keer mijn werk tentoongesteld. Ik kom er graag om andere ontwerpen te zien en met anderen in contact te komen. Ik wil graag een netwerk van designers die andere technieken ontdekken. Milaan is een heel goed platform om te verbinden en samenwerkingen met anderen aan te gaan.’
Sodalime: verliefd worden op wat je ziet
Het grootste deel van zijn tijd besteed Ruud Groeneveld aan DUNC, het bedrijf dat hij als net aan de TU Delft afgestudeerde industrieel ontwerper met zijn vriend Laurence Venne 25 jaar geleden oprichtte. ‘We zijn specialist in het designen, engineeren en produceren van elektronicabehuizingen. Dat wil zeggen dat we van een laadpaal niet de elektronica ontwerpen, maar wel de rest van de laadpaal.’
‘Als je behuizingontwerp echt goed wil doen, is dat heel specialistisch werk. Het is een nichemarkt voor industrieel ontwerpen, waar we ons in hebben gespecialiseerd zodat we dit effiiciënter kunnen dan andere ontwerpbureaus. Daardoor zijn we in de wereld van elektronica een bekend bureau. Bedrijven als Philips, Shell en Vattenfall zijn klant bij ons.’
En soms kom je bij dat werk iets tegen wat je op een andere manier inspireert. ‘Voor een technisch project had ik specifieke lichtfilters nodig die heel specifiek felgeel licht doorlaten en de rest tegenhouden. Maar als je licht filtert, wordt de restkleur weerkaatst, in dit geval paars. Toen ik dat zag, dacht ik direct dat ik daar heel toffe dingen mee kan maken. Om te experimenteren heb ik een paar sheets van die filters gekocht. Nu ben ik samen met een vriendin, Carissa ten Tije, verschillende objecten aan het maken.’
Onder de naam Sodalime hebben ze al diverse objecten op de markt gebracht. Zoals bijvoorbeeld een wandobject waarbij twee verschillende glasplaten voorzien van het filter effect tegen elkaar aan staan met daartussen onderin een 30 cm lange lamp waarvan het licht tussen de glasplaten heen en weer reflecteert terwijl het tegelijk door de dichroic kleurfilters naar boven toe van kleur verandert. Een prachtig gezicht.
In Milaan zal het Wall Object te zien zijn. ‘Het is een plaat van glas dat in een oven met een mal als een lens wordt gevormd waardoor je craquelé in het glas krijgt. Het is dichroic oftewel tweekleurig glas, dat breekt de kleuren in twee. ‘Als de toeschouwer van kijkhoek verandert dan schuift de kleur iets op in het kleurenspectrum. Met andere woorden, de kleur verandert in een andere kleur, wat de toeschouwer doet verwonderen.
Groeneveld en Ten Tije stonden in 2022 al met meerdere dichroic producten bij Masterly. ‘Daar hebben we zoveel goede reacties op gehad. Van bestellingen van galerieën in Londen en Parijs tot aanvragen van trendonderzoekers die ook worden gebruikt door grote professionals. Het geeft aan dat we op het goede pad zitten.’
Ze werken verder aan een dressoirkast, wandlampen en hanglampen die ze ook in Milaan hopen te presenteren, en ze zijn bezig met een samenwerking met een Deense lampenfabrikant. ‘In lampen zie ik nog wel interessante mogelijkheden. Op een of andere manier willen een ode brengen aan het dichroic glas door het zo toe te passen dat men verliefd wordt op wat men ziet.’
Alchimia: ‘Je gelooft het niet als je het ziet’
60 jaar geleden begon Van Berge Henegouwen met het bouwen van technologie in superjachten van 60 tot 160 meter. Security natuurlijk, maar vooral entertainment; bioscopen, overal geluid, overal wifi. Het bedrijf met vestigingen in Amsterdam, Antibes, Fort Lauderdale en Barcelona werd er marktleider en innovatieleider mee.
‘Maar wat doet er nu echt toe aan boord van een jacht? Niet een grotere televisie’, zegt Jeroen van den Hurk, ceo van het bedrijf. ‘Wat eigenaren in toenemende mate willen is dat storende elementen weg zijn. Ze willen wel de functionaliteiten, maar als ze de tv niet gebruiken dan mag ie geen afbreuk doen aan het interieur.’
De simpele maar ook suboptimale oplossing is het beeldscherm te laten verdwijnen achter een wand of kunstwerk. Van Berge Henegouwen koos voor een oplossing waarbij het display als een kameleon opgaat in zijn omgeving, van welke materialen, bijvoorbeeld marmer, die ook is gemaakt. ‘Je ziet het verschil niet tussen natuursteen en het display. Je gelooft het niet als je het echt ziet.’
Van Berge Henegouwen introduceerde het systeem tijdens de Monaco Yacht Show in 2022. ‘Twee, drie maanden daarna werden we overladen met vragen van designers of architecten of we dat ook doen voor huizen. Daarop hebben we een aparte tak binnen het bedrijf opgericht met een commerciële en innovatieve focus: Alchimia.’
Dat is dus ook waarmee het bedrijf zich in Milaan presenteert. ‘Alchimia is ontworpen en bedacht voor de residentiële markt, waarvan de potentie veel groter is. Ons aanbod bestaat uit wandelementen. Vaak zijn dat kasten, soms worden ze ook als roomdividers gebruikt. Sommige elementen bestaan enkel uit schappen, anderen hebben audio, displays, control. De architect of designers kunnen naar eigen inzicht hieruit kiezen.’
‘Wij denken dat de rol van ons bedrijf gaat naar design integration. De technologie gaat de komende 10, 20 jaar uit het zicht verdwijnen. Het gaat om de functionaliteit, daar reken je op’, besluit Van den Hurk. ‘De stap die we maken kost enorm veel energie, want het is geen gebaand pad dat een technologiebedrijf gaat samenwerken met meubelbedrijven.’
En dat maakt de keuze voor Masterly een logische. ‘Wij maken uiteindelijk een meubel, een interieurpiece. Daarvoor is Masterly de perfecte plek. Nicole Uniquole is een meesterlijk curator, zoals zij dit neerzet. Wij zijn Hollands glorie en daarmee een perfecte match.’