Matrasfabrikanten Beter Bed, Koninklijke Auping, Hilding Anders, IKEA, Swiss Sense en Hml Bedding slaan namens MRN samen met NVRD, de Koninklijke Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten, de handen ineen voor een landelijke bewustzijnscampagne.
Het doel van de campagne is om Nederlanders te overtuigen hun matrassen droog in te leveren bij een milieustraat of door de gemeente op te laten halen en hiermee onnodig afval te voorkomen.
Matrasfabrikanten zijn initiatiefnemers
De eerste vijf genoemde matrasfabrikanten zijn de initiatiefnemers van Stichting Matras Recycling Nederland (MRN). Zij signaleren dat oude matrassen vaak op straat worden gedumpt, waar ze natregenen en onbruikbaar worden, want natte matrassen kunnen niet gerecycled worden en belanden in de verbrandingsoven.
Jaarlijks belanden in Nederland meer dan anderhalf miljoen matrassen op de afvalstapel. Alleen al in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht worden 270.000 matrassen op straat afgedankt. Dit zorgt landelijk voor ruim 30.000 ton afval per jaar, blijkt uit een onderzoek dat MRN samen met NVRD heeft laten uitvoeren.
De campagne Hou ‘m droog start op dinsdag 15 oktober 2024 met de Dag van het Droge Matras. MRN heeft als doel dat in 2028 minimaal 75% van het aantal verkochte matrassen gerecycled wordt. Daarnaast moet tot 90% van het gewicht van de gerecyclede matrassen worden omgezet in bruikbare materialen voor nieuwe producten. Dit doel is verbindend verklaard door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
- Bekijk ook
- houmdroog.nl