Najaarsvakdagen in de Woonindustrie, Nieuwegein: een weerspiegeling van onze tijd

Beurs 01-10
Najaarsvakdagen in de Woonindustrie, Nieuwegein: een weerspiegeling van onze tijd

Herken je het verlangen naar een serene, minimalistische omgeving, maar tegelijkertijd ook naar een opvallend interieur dat persoonlijkheid uitstraalt en een verhaal vertelt? De najaarsvakdagen in Nieuwegein, gehouden van 8 tot 10 en 16 tot 17 september, hebben deze twee tegenpolen in de schijnwerpers gezet.

Najaarsvakdagen in de Woonindustrie, Nieuwegein: een weerspiegeling van onze tijd

Terwijl we aan de ene kant steeds meer verlangen naar rust en eenvoud in ons leven, trekken we aan de andere kant ook naar de uitbundigheid en expressie van maximalistische stijlen. Hoe kunnen we een balans vinden tussen deze schijnbaar tegenstrijdige verlangens?

Less is more, or more is better?

Natuurlijke kleuren, materialen en strakke lijnen waren in de nieuwe opzet in het Atrium en bij veel stands te zien. Het creëert een gevoel van veiligheid en orde, een veilige haven in een wereld die vaak overweldigend kan zijn. Maar is een gestripte omgeving wel wat we echt willen?

Tegelijkertijd was er een opmars van het maximalisme te zien. Felle kleuren, gemengde patronen en een overvloed aan decoraties kenmerken deze stijl. 

Zo presenteerde Noga kleurrijke ontwerpen, waarbij color blocking een feest voor de ogen was. Ook was er dit jaar extra aandacht voor accessoires en decoratie in een exclusieve Accessoire Boetiek. Hier vond je een breed aanbod aan wanddecoratie, vloerkleden, keukengerei, badtextiel, kussens, verlichting, meubelen en serviezen in de nieuwste trendkleuren en stijlen.

Maximalisme is meer dan alleen een trend; het is een statement. Een uitnodiging om het leven te vieren en onze persoonlijkheid te omarmen. Maar geeft deze overvloed niet te veel onrust?

Cosycore 

Cosycore is een trend die het midden zoekt tussen de geborgenheid van minimalisme en de expressie van maximalisme. Het draait om het creëren van een warme, gezellige en vertrouwde sfeer, met een knipoog naar nostalgie.

Bij Dutch Sofa Company zagen we deze trend vertaald in vrolijke ontwerpen met ronde vormen en zachte materialen in diverse structuren en patronen. Met een knipoog naar de jaren '70. 

Bij Nordal was er een overvloed aan producten, multifunctionele items, handgemaakte keramiek en aandacht voor traditionele ambachten. Hierbij waren gezellige kleuren, natuurlijke materiaalcombinaties en materialen als koper en zilver gebruikt.

De combinatie van het vertrouwde en het nieuwe past perfect binnen de cosycore-trend. Waarbij de producten een verhaal vertellen en het interieur je persoonlijkheid laat zien. Dit leidt ook tot een groeiende vraag naar unieke stukken en maatwerk.

Met de hand gemaakt

De groeiende waardering voor handgemaakte producten is onmiskenbaar. Bij Haans was dit terug te zien in prachtige handgeblazen vazen, terwijl Onshus ons verraste met keramiek en Studio Yardena met unieke kunstwerken. Deze stukken zijn meer dan alleen handgemaakte objecten; ze vertellen een verhaal en dragen de sporen van de ambachtsman. In een wereld gedomineerd door massaproductie bieden handgemaakte producten een welkome afwisseling. Ze zijn uniek, authentiek en spreken tot onze behoefte aan personalisering.

Natuurlijke elementen als anker

Ondanks de polarisatie tussen minimalisme en maximalisme blijft de behoefte aan een plek waar we kunnen ontspannen en tot rust komen groter dan ooit. Interieurs moeten bijdragen aan een gevoel van welzijn en mentale gezondheid. Natuurlijke kleuren en elementen spelen hierbij een cruciale rol. Denk aan verticale tuinen die een vleugje natuur van buiten naar binnen halen. Of aan natuurlijke materialen zoals donker hout en travertin die een warme en uitnodigende sfeer creëren. Kleuren geïnspireerd op de natuur, zoals groen, okergeel en terracotta, zorgen voor een gevoel van rust en balans.

Stel je een woonkamer voor met een grote houten tafel als middelpunt of een zithoek met een organische, groene bank en zachte, hoogpolige vloerbekleding. Niet alleen de ogen, maar ook de tastzin wordt geprikkeld. 

Bedrijven als GRØNN lieten zien hoe planten een interieur kunnen transformeren, met verticale groene wanden. Passepartout creëerde met hun warme kleuren, zachte materialen en organische vormen een serene sfeer. Ook bij de beddenhoek zagen we, bij merken als Beka en Röwa, dezelfde natuurlijke kleuren terug. Le Feu voegde hieraan een extra laag van gezelligheid toe met hun warme bio-haarden. 

Duurzaamheid als sleutelwoord

Duurzaamheid is onlosmakelijk verbonden met de interieurwereld van vandaag. De drang naar een duurzamer leven is groter dan ooit tevoren. Consumenten zoeken steeds vaker naar producten die lang meegaan, gemaakt zijn van duurzame materialen en bijdragen aan een betere wereld. 

Zianetti is een voorloper in de meubelindustrie door het gebruik van innovatieve materialen, zoals Greengridz, een revolutionair paneel dat tot 90% minder grondstoffen vereist dan traditioneel massief hout, en Organoids, wat gemaakt is van 100% natuurlijke grondstoffen, zoals planten en grassen. Ook gebruiken zij Bartkex, een duurzaam materiaal gemaakt van boomschorsvlies, en Pinatex, een veganistisch alternatief voor leer gemaakt van ananasbladeren. Deze materialen combineren niet alleen duurzaamheid, maar bieden ook unieke eigenschappen zoals een natuurlijke uitstraling en uitstekende akoestiek. Dit bedrijf onderscheidt zich bovendien door een 'take-back'-systeem waarbij onderdelen van de meubels vervangen kunnen worden in plaats van weggegooid. 

Een ander bedrijf dat zich inzet voor duurzaamheid is Wandkraft. Zij maken akoestische panelen van 78% gerecyclede petflessen en kiezen de formaten op zo’n manier dat er vrijwel geen snijverlies ontstaat. Zowel Zianetti als Wandkraft dragen bij aan een circulaire economie. 

De rol van technologie

Technologie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Wil je alvast een kijkje nemen in je toekomstige interieur? Dankzij virtual reality-oplossingen zoals die van Ymage is dat nu mogelijk. Met behulp van 2D- en 3D-visualisaties kon je tijdens de vakdagen virtueel door je toekomstige woning lopen en verschillende inrichtingsmogelijkheden uitproberen. Alsof je al in je nieuwe huis woont. 

Ook in onze huizen wordt technologie steeds meer geïntegreerd door slimme smart-home oplossingen. Bedrijven als Ztahl Lampen lieten zien hoe technologie en handgemaakt design naadloos in elkaar over kunnen gaan. Hun unieke verlichtingsobjecten voegen niet alleen licht toe aan een ruimte, maar ook een vleugje persoonlijkheid en stijl.

Conclusie

De najaarsvakdagen bij de Woonindustrie schetste een duidelijk beeld van onze (interieur)wereld. Gedreven door maatschappelijke, technologische en persoonlijke ontwikkelingen, zoeken consumenten naar ruimtes die meer zijn dan alleen functioneel. Ze verlangen naar interieurs die een weerspiegeling zijn van hun persoonlijkheid, die bijdragen aan hun welzijn en passen bij de uitdagingen van onze tijd.

Met enerzijds de behoefte aan veiligheid en het vertrouwde van nostalgische elementen en anderzijds het omarmen van innovaties en mogelijkheden, die moderne technologie biedt. Maar hiertussen is een duidelijke behoefte aan balans, die zich uit in een zoektocht tussen rust en expressie, duurzaamheid en flexibiliteit.

Interieurprofessionals spelen een cruciale rol in het creëren van deze persoonlijke en betekenisvolle leefruimtes. Door de juiste combinatie van esthetiek, functionaliteit en duurzaamheid te gebruiken kunnen er unieke interieurs worden ontworpen die een verhaal vertellen en een emotionele connectie met de bewoner creëren. Hierbij worden producten die lang meegaan en een positieve impact hebben op het milieu steeds belangrijker. 

In essentie gaat het om het creëren van interieurs die niet alleen voldoen aan praktische behoeften, maar uiteindelijk gewoon een gevoel van thuis bieden. 

De Woonindustrie is een perfecte plek voor inspiratie, waarbij tijdens het bezoeken van de vakdagen ook voor de innerlijke mens is gezorgd met gratis versnaperingen op elke verdieping. Zien we je bij de volgende vakdagen of tijdens de Interieurprofessionaldag op 11 november? Dit wordt ook weer een inspirerend event vol met trendlezingen, workshops en waardevolle netwerkmomenten.

Geschreven door: Eva Hendrix, trendonderzoeker, lifestyle expert en eigenaar van Trends and Changes.