The ReUse Alliance zoekt naar circulaire businessmodellen. Niets doen is geen optie. Ook in de meubelsector worden duurzaamheid en circulariteit de norm.
Een aantal meubelbedrijven en andere partners hebben daarom het initiatief genomen tot The ReUse Alliance, een alliantie waarin kennis over hergebruik wordt gedeeld. ‘We zullen dit samen moeten doen, samen moeten oplossen.’
Jaarlijks wordt er in Nederland zo’n 247 miljoen kilo aan interieur weggegooid. Deze stukken belanden op de afvalberg en worden daarna grotendeels verbrand, zo blijkt uit onderzoek dat het Nederlands advies- en ingenieursbureau TAUW vorig jaar voor Rijkswaterstaat verrichtte. De meubelsector is geen duurzame sector.
‘Er is een absolute noodzaak hieraan iets te doen’, zegt Hendrik Voortman, ceo van VME, de retailorganisatie waaronder ook Trendhopper valt. ‘We moeten nadenken over onze eigen rol in de wereld, maatschappij en economie. De ongebreidelde productie, het over de wereld varen van containerschepen zijn allemaal elementen waar we kritisch naar moeten kijken. Niet alleen om de wereld te redden, het gaat ook om de toekomst van de retail en van onze familiebedrijven.’
Ook IKEA voelt deze verantwoordelijkheid, zegt Hanneke van de Vijfeijken, country sustainability manager van IKEA Nederland. ‘Als grote retailer heeft IKEA de verantwoordelijkheid om duurzame consumptie te bevorderen. Met een breder aanbod van tweedehands producten in de Tweedekanshoek – tegen aantrekkelijke prijzen – wil IKEA duurzame opties voor meer mensen toegankelijk maken, ook voor mensen die geen nieuwe IKEA-producten kunnen betalen.’
The ReUse Alliance
Trendhopper en IKEA hebben zich daarom beide aangesloten bij The ReUse Alliance. Dit samenwerkingsverband is ontstaan, omdat het voor consumenten die willen het toch nog lastig kan zijn circulaire producten als gerepareerde meubels te kopen. Nieuwe meubels zoek je online of in de winkel op, en na de kleur en maat te hebben gekozen worden deze thuisbezorgd. Bij tweedehands of gerepareerde meubels is de keuze minder groot en bovendien moet vaak het vervoer nog zelf geregeld worden. Het is kortom vaak gedoe.
Om dit probleem op te lossen is met hulp van de Goldschmeding Foundation The ReUse Alliance opgezet. Het samenwerkingsverband bestaat uit zestien partners, van meubelbedrijven, duurzame veranderaars, kringloopwinkels, reparateurs en tweedehands platforms tot wetenschappers.
Op 2 mei dit jaar ondertekenden de partners het manifest waarin ze hun visie op en afspraken over een circulaire meubelsector in 2030 hebben vastgelegd. Kort samengevat streeft de alliantie ernaar dat hergebruik en een langere levensduur meer beschikbaar worden in Nederland. Of in andere woorden; tweedehands, refurbishment en reparatie moeten ‘het nieuwe normaal’ worden, precies zoals ook in februari dit jaar werd beschreven in het Nationaal Programma Circulaire Economie van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Ministerie van I&W).
The ReUse Alliance is gestart met een aantal pilots waarin het nieuwe normaal vorm wordt gegeven. Het richt zich daarbij op vijf thema’s: consumentengedrag, retail, onderwijs, professionaliseren reparatiesector en retourlogistiek. De pilots richten zich op de reparatie van meubels en de verkoop van tweedehands producten. De kennis die de partijen daarmee opdoen delen ze binnen de alliantie om sneller te komen tot succesvolle circulaire businesscases.
Lees ook: Vepa start serieproductie van duurzame kuipstoel
Kennis delen
‘Er is veel bereidheid tot kennisdelen en samenwerken’, zegt Machteld Rijnten, medeoprichter en creatief directeur van The Substitute. Haar organisatie is een kennisplatform voor duurzame merken en professionals in de woonbranche en helpt bedrijven op het gebied van duurzaamheid. The Substitute is daarom medeorganisator van de alliantie.
‘De voorlopers op het gebied van duurzaamheid vinden we nu vooral onder familiebedrijven; Auping, Leolux, BedAffair, of bij Trendhopper dat een verzameling familiebedrijven is. Het verlangen de wereld beter achter te laten is bij deze bedrijven sterker dan bij beursgenoteerde bedrijven. Zij zijn ook flexibeler en daarom verder in de duurzame ontwikkeling. Maar de hele industrie zou sneller kunnen als bedrijven meer samenwerken.’
Veel is namelijk nog onontgonnen gebied voor meubelbedrijven en -winkels. ‘Als je in een woonwinkel een repairloket opent is dat zichtbaar voor consumenten. Maar wanneer is dat interessant voor retailers? Wordt dat een servicemodel of moet er nog winst over gemaakt worden? Of wil een consument zijn stukken in huis gerepareerd hebben?’
‘Onze rol is concepten neer te leggen, connecties te maken en te onderzoeken waarom iets gaat werken’, vervolgt Rijnten. ‘Werkt iets, dan kunnen we dit schalen, dan kunnen we dit meenemen naar franchiseformules en volgen er meer steden. Als we dat bewijs ophalen, hebben we een mooie menukaart om aan de branche te geven. ‘Zoek je nog een duurzaam businessmodel? Kijk dan hier.’’
Trendhopper
VME zet in op twee sporen, zegt Voortman. ‘We hebben ervoor gekozen om eerst in te zetten op onze Trendhopper-formule onder het motto we doen wat we kunnen. We kunnen impact maken omdat het een franchiseformule is en we met ondernemers binnen de inkoopcommissie de collectie zelf samenstellen. De doelstelling is om 25 procent van de collectie en diensten eind 2025 duurzaam te hebben.’
De jongere klanten vragen erom, weet Voortman. Zij zijn minder op zoek naar fast furniture, zijn zelfs vaak teleurgesteld over de kwaliteit van hun eerste meubelaankopen. ‘We zijn daarom ook pilotpartner van de duurzaamheidstraining die The Substitute heeft ontwikkeld voor meubelbedrijven. We willen eerst bewustzijn creëren bij onze eigen mensen zodat zij de drijvende kracht worden achter de verduurzaming van het Trendhopper-aanbod.’
‘Ook hebben we voor Trendhopper inmiddels al collecties ontwikkeld en laten ontwikkelen gebaseerd op thema’s als circulariteit en duurzaamheid, bijvoorbeeld samen met producent Occony. Dat zijn exclusieve collecties, die qua design en materiaalgebruik zijn doordacht en waarmee we onderscheidend vermogen willen aanbieden met Trendhopper.’
Daarnaast, en meest relevant voor The ReUse Alliance, start VME met de ontwikkeling van een nieuwe formule, Live Like This, waarvan de eerste winkel na de zomer in Zwolle wordt geopend. ‘We gaan drie onderwerpen testen in de nieuwe formule. Op het vlak van reparatie en refurbish onderzoeken we een samenwerking met WaardeRing, een circulair ambachtsnetwerk. Voor resell hebben we een samenwerking met de duurzame winkel Schatkamer van de Kringloop. Zo onderzoeken we nieuwe businessmodellen, want het gaat ook om omzet, marge en kosten.’
IKEA
De Zweedse gigant heeft zichzelf al eerder ten doel gesteld in 2030 volledig circulair te produceren. ‘Dan worden alle IKEA-producten volgens circulaire designprincipes ontworpen en uitsluitend gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen. De producten worden zo ontworpen dat ze na gebruik een nieuwe functie kunnen krijgen, kunnen worden gerepareerd, hergebruikt, doorverkocht of gerecycled. We hebben daarbij het voordeel dat we de hele keten in de hand hebben.’
Met The ReUse Alliance zal IKEA zijn kennis delen over zijn meubelinruilservice. ‘IKEA koopt meubels die nog in goede staat zijn van klanten terug voor een gereduceerd bedrag, om ze daarna weer aan te bieden via onze Tweedekanshoek. Met deze service realiseren we in onze winkels een tweedehands meubelaanbod van goede kwaliteit. Dit maakt het gemakkelijk en financieel aantrekkelijk om een duurzame keuze te maken.’
Een tweede pilot betreft een repair referral model. We hebben al een groot aanbod van reserveonderdelen om zelf te repareren maar als je het niet zelf kunt of wilt willen we kunnen doorverwijzen naar een expert. We doen dit al binnen de garantie met POS en gaan dit nu ook buiten de garantie aanbieden.’
Diverse vragen komen dan op. ‘Wie betaalt dat? Wat is de consumentenbereidheid? Welke expert heb je nodig? En kunnen we dit überhaubt?. Een van de dingen die manifest is, is dat er te weinig reparateurs zijn.’ Dat is de reden waarom de alliantie ook streeft naar meer banen in de reparatiesector.
Delen
Na de zomer komen de partijen weer bij elkaar om de eerste resultaten per thema te delen. ‘Ik denk dat dit een topic is waarbij competitie niet relevant is’, zegt Van de Vijfeijken. ‘Dit is zo nieuw dat de meerwaarde van het delen heel groot is. De gemeenschappelijke visie is niet voor niks geformuleerd. We willen allemaal dat meubels langer meegaan. En daarbinnen zullen we allemaal een rol moeten spelen, want er zullen meer oplossingen komen die voor meer partijen werken.’
‘We zullen dit samen moeten doen, samen moeten oplossen’, zegt ook Voortman. ‘Als we niets delen, bereiken we helemaal niets. Delen is essentieel, dus ik vind dat we met elkaar in openheid moeten communiceren. Er zijn volop overeenkomsten waarbij we van elkaar kunnen leren.’
‘Sluit je aan, we zijn geen gesloten alliantie maar een movement waar iedereen aan mee kan doen, doet Rijnten nog als oproep. ‘Open your eyes en ga iets doen met resell, refurbish of repair. De recommerce-markt gaat met 60 procent groeien in de komende zes jaar stelt InRetail, daar kun je als ondernemer in de woonbrache je voordeel mee doen. Er zullen ook meer mensen gaan vragen naar duurzaam nieuw. Dus je kunt je assortiment gaan verduurzamen of een andere, ReUse, businessline erbij ontwikkelen.’
- Bekijk ook
- reusealliance.nl