Bestaan er generatieverschillen bij ontwerpers in de manier waarop zij kijken naar design, generaties en tijdgeest? Die vraag lag op tafel bij het event Aan Tafel met Satelliet, waarvoor de leverancier van hospitalitymeubilair relaties uitnodigt om met drie hoofdgasten over een actueel onderwerp te spreken. Het is voor Satelliet elke editie weer een goede manier om de banden met hun netwerk aan te halen.
Wie kan beter een middag waar generatieverschillen op het programma staan openen dan Geertje Peneder? Zij helpt met haar bedrijf Generations INC. andere organisaties zodat deze toekomstbestendig zijn en medewerkers daar, ongeacht hun leeftijd of levensfase, goed tot hun recht komen.
’80 procent van de mensen voelt zich verbonden met de eigen generatie. Zij kunnen elkaar makkelijk vinden, kunnen sneller schakelen’, houdt Peneder het publiek bij Inspirium Amsterdam bij de start van de middag voor. ‘Maar… ook al voel je je nog 20, je bent niet meer de twintiger van nu. Door de tijdsgeest kijk je anders naar vraagstukken, los je ze anders op. Hoe je nu iets beleeft, is anders dan toen je zelf 20 was.’
Het is een probleem van alle tijden, maar op dit moment toch net iets meer actueel nu een generatie die is opgegroeid met een smartphone in de hand de arbeidsmarkt betreedt. Ook om een andere reden verdient dit onderwerp nu aandacht, zegt Peneder. ‘We zullen langer blijven werken. We worden ouder, blijven langer vitaal en zzp’ers zonder pensioen zullen wel moeten blijven werken. We zullen dus met een grotere generatiediversiteit gaan werken.’
Actuele thema’s
Het viel ook Maico Pheninckx op dat dit onderwerp steeds meer leeft. Pheninckx is Creative Consultant bij Satelliet, daarmee medeverantwoordelijk voor de collectie van Satelliet Originals en organisator van de discussiemiddagen Aan Tafel. ‘Ik hoor het terug in vragen van relaties, hoe ze met generatieverschillen moeten omgaan.’
Aan Tafel is het jaarlijks terugkerende event dat Satelliet organiseert voor zijn relaties. ‘We willen vakgenoten samenbrengen om met elkaar in gesprek te gaan’, vertelt Pheninckx. ‘Het is voor ons heel waardevol wat er gezegd wordt. Maar vooral willen we inspireren en onze gasten raken.’
‘Zeven jaar geleden zijn we begonnen met Aan Tafel. In een van de eerste edities draaide alles om duurzaamheid. Ik merkte dat veel relaties daarmee worstelden: wat is er mogelijk in de markt? We hebben er toen voor gezorgd dat er drie interessante sprekers waren, onder meer Daan Bruggink, een interieurarchitect die toen al veel met duurzaamheid bezig was. Ook toen hebben we een mooi gesprek gehad. Er kwamen genoeg vragen uit de zaal. Dat inspireert al onze gasten. Dat nemen ze mee en zorgt weer voor herkenning. Dat zijn waardevolle dingen voor ons.’
Aan Tafel
Na de keynote van Peneder schuiven de drie sprekers aan tafel, van jong naar oud; Kees Dekkers (No Waste Chair), Babs van Hassel (Aces of Space) en Frans Schrofer (Studio Schrofer) onder begeleiding van moderator Nathalie Schalke. Van Hassel merkt dat de jongste generatie kritiek niet altijd op de juiste manier opvat. ‘Als designer ben je altijd trots op wat je maakt’, begint ze. ‘Maar je krijgt ook veel feedback en dat is niet altijd fijn. De jonge generatie blijft daarin een beetje hangen en ziet het als een falen. Zie het echter als opbouwende kritiek: hoe kunnen we dit samen oplossen?’
Van Hassel wil een werkomgeving waarin medewerkers de kans krijgen om fouten te maken, verzekert ze. ‘Met ook het juiste zetje om het iets anders te doen.’ Een oplossing daarvoor is werken vanuit gelijkwaardigheid, interrumpeert Peneder. ‘Niet vanuit hiërarchie en snelheid beslissen, maar nieuwsgierig zijn naar meerdere perspectieven.’ Schrofer kopt de bal in: ‘‘Het ontwerp is goed, maar misschien is het voor de verkeerde klant.’ Zo probeer je een verbeteringsslag te maken.’
Ook de druk onder de jongeren komt ter sprake, meer dan ooit neemt de stress onder jongeren toe. ‘Omdat alles mogelijk is’, verklaart Dekkers. ‘Elke dag zie ik filmpjes over hoe je morgen als dropshipper miljonair kan worden. Waarom zou je als 16-jarige nog willen werken. Ook wordt werk dan meer geld gedreven, in plaats van: ‘ik wil de beste ontwerper worden’. Terwijl mijn doel is om met passie en plezier werk uit te voeren en maatschappelijke impact te hebben.’ Niet dat hij nee zegt tegen geld, zegt hij. ‘Ik ben niet vies van geld verdienen. Als Shell morgen zou bellen, ga ik met ze in gesprek. Het gaat voor mij meer over hoe ze hun verhaal willen vertellen, welke boodschap erachter zit.’
Ambassadeurs maken
Zo kwamen meerdere stellingen en onderwerpen ter tafel, zonder dat dit nu direct tot een oplossing leidde natuurlijk. Dat is ook het doel niet, zegt Pheninckx. ‘Ik wil dat onze vakgenoten bij elkaar komen en met elkaar in gesprek gaan. Als we daar dingen uit kunnen plukken, nemen we dat mee en is dat een mooie bijkomstigheid.’
‘Het is een mooi event voor onze relaties. Ze komen met andere vakgenoten in contact – en ze hebben een mooi thema dat ze eraan vast kunnen plakken. Het mooie is als ze de deur uit gaan en zeggen: ‘Ik wist niet eens dat jullie dat deden.’ Dan is de middag voor ons al geslaagd. Of ze later dan nog een keer kennis maken, is stap twee.’
Satelliet heeft meer middelen die het om dezelfde reden inzet. Zo verschijnt er twee keer per jaar een mooi vormgegeven magazine, PROEF!Hospitality. Daarin worden natuurlijk de nieuwe producten in de collectie getoond, maar veel meer draait het om inspiratie. Nieuwe projecten, hoogtepunten van de Salone del Mobile en interviews met bijvoorbeeld ontwerpers.
‘Ik ben zelf opgeleid (interieur)architect’, legt Pheninckx uit. ‘Ik weet hoe tof het is om met een bedrijf een goede samenwerking te hebben. Andersom weet ik dus hoe waardevol deze relaties zijn voor Satelliet. Interieurarchitecten hebben andere interesses dan de eindklant met wie we samenwerken. Met het magazine en de events willen we die creatieve frontrunners inspireren. Die samenwerking maakt ze ambassadeurs voor het leven. Zo voelt het in ieder geval wel.’