De Interieurprofessionaldag is de dag waar het om inspiratie van de interieurprofessionals zelf draait. De beleving van alle zintuigen staat voorop; niet alleen zien, maar ook horen, proeven, ruiken en voelen.
Bezoekers van de Interieurprofessionaldag midden november in Nieuwegein krijgen een bomvol programma voorgeschoteld. Al bij de ontvangst in het atrium van De Woonindustrie, met BNS Crisp en NIA Academie organisator van de dag, kunnen bezoekers zich bij vijftien bedrijven laten voorlichten. Daar bijvoorbeeld vertelt Transduce over de kracht van geuren en kan de bezoeker de warmte ervaren van de haarden van Elu-fire.
Het officiële programma begint vervolgens met een hoopvolle lezing van Anne Marie Commandeur van Stijlinstituut Amsterdam. Zij ziet dat de focus bij design steeds meer komt te liggen op het totale ontwerpproces en niet alleen op kleuren en materialen. Transformatie is de drijfveer, bijvoorbeeld naar de productie van textiel op basis van planten, de ondersteuning van textielcycli door technologie en bio-engineering van natuurlijke ingrediënten. De esthetische kant staat daarom niet meer (alleen) voorop, de transformatie is de drijfveer.
Het publiek verspreidt zich daarna over de verschillende workshops in een van de vergaderruimtes van De Woonindustrie. Dat biedt de mogelijkheid om meer te horen van Rebeca Barbulescu en Kimberlynn Chaves van Transduce. Zij verrijken creëren gepersonaliseerde geurbelevingen voor bedrijven. Eenvoudiger gezegd bieden zij geurmarketing, als een verlenging van het bedrijfslogo.
Barbulescu en Chaves wijzen op de kracht van geuren, hoe het invloed heeft op de manier waarop we de wereld waarnemen, hoe het bijvoorbeeld kan helpen ontspannen in de hotelkamer bij een jetlag.
Daarna kan de keuze worden gemaakt voor een introductie in Biophilic Design door Patricia Vernooij van Studio INinterieurs of voor de sessie over stoffen van Dutch Seating Company samen met Wilhelmina van Aerssen. Wij kiezen echter – we kunnen niet alles zien namelijk – voor de trendroute.
Een flinke groep bezoekers loopt mee met de trendroute, een korte introductie bij enkele exposanten in De Woonindustrie. Bij A House of Happines uit Leeuwaarden als eerste, waar we diverse stoffen en gordijnen zien die van PET, andere duurzame bronnen of reststoffen zijn gemaakt.
Ook de Deense producenten Nordal en Madam Stoltz tonen hun waar. De laatste deelt ook hoe stylisten van het aanbod gebruik kunnen maken en biedt een sample aan. De laatste stop is bij Brinker, een van de grootste vloerkledenleveranciers, mede doordat veel collecties op maat verkrijgbaar zijn.
Lees ook: Promotie Houten Vloeren afgetrapt
Intuïtieve kleuren
De tweede keynote is van Christoph Brach, de helft van ontwerpduo Raw Color. Hij en zijn partner Daniera ter Haar zijn ‘voortrekkers bij het onderzoek naar kleur’, oordeelde de jury toen deze in december 2022 Raw Color de Limburg Design Award 2023 uitreikte. Een lezing om naar uit te kijken dus.
Kleuren wekken emoties op. Intuïtief kiezen we kleuren, zo legt Brach uit. ‘Ik heb vroeger veel gesport. Hoe vang je een basketbal? Dat gebeurt heel instinctief. Zo werkt het ook met kleur. Op basis van voorkeur en reflectie doet een kleur bijvoorbeeld wat met een merk.’
Hij noemt de basiseigenschappen van kleuren. Van groen kan de mens de meeste tinten onderscheiden. Bloed en vuur staan ergens in de hersenen voor actie, net als daarom rood. Blauw zien we als communicatie en betrouwbaarheid; denk aan Skype, Facebook, PayPal of aan straatnaamborden. Even zo is blauw een in de natuur schaarse kleur en dus ook koninklijk. Voor wie er meer over wil weten maken Brach en Ter Haar de podcast Colour Conversation.
Direct daarna gaat een deel van het publiek naar de workshop Akoestiek waar Pascal van Dort van Rockfon hoe je met de juiste akoestiek een stillere omgeving creëert. Het was misschien wel de meest pakkende presentatie van de dag. Van Dort deelt vol passie zijn kennis en verhaal. Hadden we al gezegd dat hij Global Acoustics Ambassador is?
Het is een interactieve sessie waarin Van Dort vertelt over de geschiedenis van het Griekse woord akoustikos en over het meten in Hertz en Decibel. Hij laat verschillende toonsoorten horen en waarschuwt dat gehoorbeschadiging veel sneller kan gebeuren dan misschien verwacht. De voorbeelden die hij daarna laat zien, tonen wat niet en wat wel een goede oplossing is.x
Nieuwe vakopleiding
Als afsluiter vertelt NIA ACADEMIE, partner van de Interieurprofessionaldag, in een korte workshop over de nieuwe vakopleiding Business Interior Design. Juist Jeanne-Tine van Zonderen kan daar goed overtellen vanwege haar achtergrond in de communicatie. ‘Ik probeer daarom vanuit branding, vanuit merkbeleving na te denken over interieurconcepten.’
De nieuwe opleiding is een welkome aanvulling op het bestaande aanbod, dat voor het overgrote deel bestaat uit opleidingen over residentieel ontwerpen. ‘In Nederland was er nog niet zoiets als dit, zeker niet in een compacte opleiding. Het is een opleiding waarmee je beter vanuit de merkbeleving kunt komen tot een goed concept.’ Wacht niet te lang, want er kunnen slechts twaalf designers deelnemen.
En terug ging het weer naar het atrium waar bezoekers zich nog eens laten informeren op de bedrijvenmarkt, bij Van Sand Paint & Wallpaper of door Mobilane dat groensystemen voor binnen en buiten ontwikkelt. De Interieurprofessionaldag was weer een groot succes. We zijn benieuwd naar een volgende editie.