De Voorjaarsvakdagen van De Woonindustrie staan weer voor de deur. Van zondag 4 tot en met woensdag 7 februari opent het inkoopcentrum daarvoor zijn deuren – tot zover niets nieuws. Maar de vakdagen zijn ook het startpunt van nieuwe koers van De Woonindustrie. Open Up is meer dan een thema, van de transitie van inkoopcentrum naar het inkoop-, inspiratie- en innovatiecentrum op het gebied van wonen van de Benelux.
De Voorjaarsvakdagen en Najaarsvakdagen zijn van oudsher de hoogtepunten in het jaar bij De Woonindustrie. Vier dagen lang tonen de exposanten hun nieuwe collecties aan interieurarchitecten, stylisten, winkeliers en andere vakmensen uit de woon- en interieurbranche – met op zondag het Woon&Interieurevent voor consumenten.
Aan dat uitgangspunt verandert niets, maar het gehele team van De Woonindustrie heeft de Voorjaarsvakdagen van februari komend jaar wel een extra laag gegeven met het thema Open Up. ‘Dat thema is de kapstok voor waar De Woonindustrie mee bezig is én naartoe gaat’, zegt interim-marketeer Marije Reniers namens De Woonindustrie.
‘Al langere tijd komen er nieuwe partijen op de markt, worden er nieuwe media ingezet om de eindklant te benaderen. Die hebben nog geen actuele weg gevonden in De Woonindustrie. We zijn en blijven een b2b inkoopcentrum, maar binnen dat segment willen we kijken wat nieuw en belangrijk is in de markt waarop wij acteren.’
‘We zien de openheid van de markt, de stappen die worden overgeslagen. Het directe kanaal van de producent naar de eindklant wordt steeds groter’, geeft Reniers als voorbeeld. ‘Open Up staat daarom ook voor een transformatie van ons centrum in de komende jaren. Waar kunnen wij het meest van waarde zijn? Waar zit de waarde voor exposanten? Kunnen we een hub zijn waar men zakelijk of als consument dat kan halen waaraan waarde wordt gehecht?’
Met Open Up wil het inkoopcentrum onder meer nieuwe mogelijkheden verkennen, van innovaties, van groeiperspectieven binnen de sector. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van smarthomesystemen. ‘Open Up is ook letterlijk de deuren openen naar nieuwe trends om die in De Woonindustrie vorm te geven en daarmee waarde te creëren.’
‘We moeten het woonsegment tot leven brengen’, vervolgt ze. ‘Op dit moment vinden we hier vooral makers, maar hoort er in een zo groot en waardevol centrum niet meer variëteit, wat voor meer bezoekers en voor meer aanbod zorgt? We moeten dus wel meer openen om daar te komen.’
Dat is niet iets wat De Woonindustrie van vandaag op morgen zal realiseren. ‘Het is een transformatie, een onderzoekstocht. En het is iets waarmee we onze exposanten willen stimuleren te ondernemen om tot nieuwe oplossingen te komen. En het eerste signaal daarvan geven we tijdens de Voorjaarsvakdagen.’
Lees ook: De Interieurprofessionaldag is een dag om te beleven
Annelies Boonstra
Op maandag 5 februari is er daarom aan het einde van de middag een inloopsessie in het atrium van De Woonindustrie met retaildeskundige Annelies Boonstra van Retail Impuls. Zij werkte eerder voor Wehkamp en bouwde de online woonwinkel van bol.com op. Die middag zal zij de aanwezige exposanten en vakmensen uitdagen om tot concrete vragen en discussies te komen.
Reniers: ‘Annelies zal met haar verfrissende blik en vanuit haar perspectief kijken naar wat er leeft en waar de kansen liggen om ondernemerschap te stimuleren. Zij is iemand met kennis van zaken en ze begrijpt waar de nuances liggen. Dat is het grote gebaar dat we maken voor de exposanten en prospects.’
‘We willen discussiëren aan de hand van concrete stellingen om er zo achter te komen wat er leeft en wat mogelijk is om tot oplossingen te komen, waarbij Annelies vanuit haar kennis zal kijken hoe we dat kunnen vertalen naar De Woonindustrie. Er is geen blauwdruk voor die avond, maar om verder te gaan zullen we ons allemaal moeten openen om ervoor te zorgen dat we samen tot wat groters komen.’
Inkoop, inspiratie, innovatie
Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat De Woonindustrie niet slechts bekend staat als inkoopcentrum. ‘We bieden ook al veel inspiratie en nu nemen we ook innovatie bij de hand. Dat is waar we voor staan. We willen dat men de Woonindustrie het grootste inkoop-, inspiratie- en innovatiecentrum van Nederland gaat noemen.’
Reniers hoopt dat de inloopsessie met Annelies Boonstra een zaadje plant bij de exposanten en bezoekers. ‘Ik hoop dat de reactie van bezoekers zal zijn dat dit wel iets anders is. Ik hoop dat ze merken dat er een nieuwe wind is gaan waaien en dat die wind best wel eens in de rug zou kunnen zijn.’
Woon&Interieurevent
Als elk jaar worden de Voorjaarsvakdagen afgetrapt met het Woon&Interieurevent, waarbij ook consumenten welkom zijn. Zij kunnen daar gebruik maken van professioneel interieuradvies, advies van een architect en financieel advies – onder veel meer. ‘Iedereen is die dag welkom,’ zegt Marije Reniers, ‘ook mensen uit de branche die misschien eens met de familie op bezoek willen om te laten zien wat we doen bij De Woonindustrie.’
Dat kan uiteindelijk veel waarde hebben, zegt zij. ‘We hopen op de consumentendag zoveel mogelijk mensen te trekken die in hun omgeving weer het verhaal over De Woonindustrie vertellen. Elke maandag zijn we open voor mensen met een woonzaak of een woonhart, wellicht komen zij door dat verhaal met een styliste naar De Woonindustrie.’
- Bekijk ook
- dewoonindustrie.nl/dwi-vakdagen